Comunicare asertivă
Comunicarea stă la baza tuturor relațiilor noastre, indiferent că vorbim despre prietenii, relații profesionale sau de familie. Prin urmare, calitatea acestor relații este în mod direct determinată de calitatea comunicării. Cel mai des, conflictele apar atunci când ne oprim la nivelul superficial al înțelegerii, care deformează realitatea și lasă în urmă sentimentul neplăcut al incapacității de a transmite în mod precis mesajul dorit. Pe de o parte, acest lucru se datorează unei alegeri nefericite de cuvinte pentru a numi ceea ce ne doream să comunicăm, pe de altă parte - iar aceast aspect e cu mult mai important decât primul - pentru că suntem atât de înrădăcinați în părerile noastre, încât le considerăm în mod firesc corespondente cu adevărul.
În încercarea de a ne impune punctul de vedere, se întâmplă să recurgem uneori la manifestări mai mult sau mai puțin agresive, desconsiderând parțial sau chiar complet opinia celuilalt. Alte ori, dimpotrivă, suntem pasivi și nu îndrăznim să ne exprimăm ideile de teama criticilor sau pentru că nu găsim momentul oportun de a interveni în discuție.
Pentru o comunicare echilibrată și eficientă trebuie să știm să ne formulăm cât mai adecvat ideile, evitând erorile logice, să ascultăm și să fim moderați, să putem identifica poziția de pe care ni se vorbește (care de cele mai multe ori e diferită de cea proprie), să ne stăpânim emoțiile și, nu în ultimul rând, să respectăm normele de dialog. Într-un cuvânt: să fim asertivi. Acest lucru va avea consecințe favorabile pe plan emoțional-afectiv și va contribui la păstrarea unor relații bune cu ceilalți.
Acest program educațional pune la dispoziție participanților anumite teorii și tehnici de comunicare în scopul ameliorării tendințelor greșite de gândire, a formării priceperii de a formula idei și de a transmite un mesaj clar într-o modalitate adecvată contextului situațional, care să genereze rezultate benefice atât în plan personal cât și interpersonal.
Principlalele obiective ale programului educațional sunt:
· Dezvoltarea abilităților de comunicare și relaționare;
· Îmbunătățirea relațiilor profesionale și interpersonale;
· Dezvoltarea capacității de a privi lucrurile din mai multe unghiuri (depășirea șabloanelor);
· Dezvoltarea unui comportament asertiv în situațiile de comunicare.
Cursul se adresează tuturor celor doresc să înțeleagă mecanismul interacțiunilor umane și să își dezvolte abilitățile de comunicare și relaționare. Odată dobândite, aceste competențe au aplicabilitate imediată în sfera profesională: crește încrederea de sine; contribuie la crearea unor relații de lucru productive; orientează oamenii în direcția dorită și îi determină să acționeze; generează oportunități și permite obținerea rezultatelor dorite.
Partea I Tematică:
- Cum comunicăm?
- Stiluri de comunicare
- Exercițiu practic de autocunoaștere
- Teorii ale adevărului
- Ce este asertivitatea?
- Prezentarea tipurilor de comportament
- Activitate de grup
- Gândire lentă și gândire rapidă
- Persuasiune și manipulare (studiu de caz)
- Exercițiu de identificare a intențiilor de comunicare
Partea a-II-a Tematică:
- Ce înseamnă să fii un bun interlocutor?
- Exercițiu: formularea clară a întrebărilor
- Cum să îți susții punctul de vedere
- Contexte de comunicare și abordări specifice
- Cum oferim și cum primim feedback
- Dezvăluirea de sine și vulnerabilitatea
- Controlarea emoțiilor
- Activitate de grup (teatru forum)
Metodă de predare/ Teaching method
Prezentare PPT
Studii de caz
Fișe de lucru
Andreea Neagu este absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării (licență în Comunicare și Relații Publice), a finalizat programul masteral de Comunicare și Publicitate la Școala Națională de Științe Politice și Administrative și cel de Istoria și Circulația Ideilor Filosofice la Facultatea de Filosofie din cadrul Universității din București.
În prezent, Andreea este doctorand în filosofie la Școala Doctorală a Facultății de Filosofie a Universității din București.
Cu experiență didactică în mediul universitar și cel al educației informale, Andreea a coordonat până acum seminare în cadrul Facultății de Filosofie, a organizat programe de training în mediul corporate pe teme precum depășirea obstacolelor muncii de acasă, facilitarea tranziției către un model de muncă hibrid, ce înseamnă succesul, precum și cursuri de dezvoltare personală în mediul educației informale: tehnici și strategii de argumentare, întrebări care ne frământă - o perspectivă filosofică.
Investiția include suport de curs online de tipul share screen, suport din partea trainerului pe durata parcurgerii cursului, diploma de participare.